woensdag 9 september 2015

Komkommer inmaken, Surinaams recept

Jeetje ik keek vandaag even bij de komkommers en ik zag 4 grote gave exemplaren. Ja dat eten we zo niet snel op dus internet afspeuren.



Onderstaand recept leek me wel lekker alleen 2 pepers in 1 pot lijkt mij wat te veel. Ik houd het bij 1, ze komen uit eigen tuin en zijn wel heel pittig.

Komkommer op azijn mag niet ontbreken in de Surinaamse keuken. 

Nodig:
– 1 komkommer
– 200 ml water
– 200 ml azijn
– 6 eetlepels suiker
– snufje zout
– 1 peper zonder zaadlijsten
– 4 piment ballen
– 4 kruidnagels

Was de komkommer en verwijder de schil met een dunschiller. Snij de komkommer dan in vieren zodat je een beetje van de zaad lijsten eruit kan halen. Vervolgens snij je de komkommer schuin af in plakjes. 
Neem een grote kom en meng daar het azijn en water in. Los de suiker en het snufje zout hierin op. Proef daarna even of je het niet te zoet/zuur vindt. Is het te zuur dan doe je er een beetje water bij. Is het te zoet dan beetje meer azijn.
Neem een goed afsluitbare pot. Giet de helft van de azijn mengsel erin. Dan voeg je de komkommer erbij tezamen met de peper, piment ballen en kruidnagels. Roer even goed om en giet de rest van het azijn mengel erbij zodat de komkommers goed ondergedompeld zijn. Laat het minimaal 1 dag staan zodat het goed is ingetrokken.
Ik laat weten of het lekker is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten